Het verschil,

Wij waren op vakantie en verbleven in een leuk, authentiek hotel, met een fantastisch restaurant. En wat ons vanaf het eerste moment opviel was het personeel. Zij hadden plezier in hun werk, plezier met elkaar. Werkten hard, allemaal, en pakten ook allemaal mee aan. Dan was de een aan het schoonmaken en de ander aan het bedienen en dan weer andersom. Dan maakt e de één een grapje en zag je de ander lachen, en wat later was het andersom. En als klant voelden we ons welkom. Eigenlijk meer dan dat. Hoe bijzonder het was ervaarden we pas iets later. Want wanneer we op vakantie zijn willen we ook eens wat anders proberen. Dus gingen we naar het restaurant een 500 meter verderop.  En dat  restaurant was mooier, chiquer gedenkt en een luxere kaart. Het personeel was professioneel vriendelijk. Niets mis mee en toch misten wij iets.  Dat wat “ons restaurant” wel had. De sfeer onderling zorgde ervoor dat het net allemaal fijner aanvoelde, ons meer welkom voelden. Het was heel bijzonder om dat verschil zo duidelijk te voelen.
Dat werken met passie en plezier voor ons als klant het verschil maakte.  Het had niets te maken met opleiding, met de omgeving, niets met het menu, met de aankleding. En toch, toch dat gevoel dat je iets mist. Wat de oorzaak is dat we daar iets misten, dat weet ik niet, misschien doen ze hun werk wel met passie en plezier maar is er angst voor een leidinggevende, is er ontevredenheid over voorwaarden. Het kan natuurlijk van alles zijn waar wij op dat moment geen zicht op hebben.
Moest denken aan de boeken van Jos Burgers, hoe belangrijk het is om het verschil te maken voor de klant. Of het doet me denken aan de big five of life, hoe belangrijk het is met passie en plezier je werk te doen.
Heerlijk om het als klant te mogen ervaren.  Je begrijpt wel naar wel hotel en restaurant wij mensen verwijzen.  En waar we zelf een paar terug gegaan zijn.
Voor mezelf ook een moment om te stil te staan, hoe zit het bij mij. Doe ik mijn werk nog met passie en plezier?  Heb ik zin om dat stapje extra te zetten voor onze klanten? En hoe is dit voor mijn collega’s?
Vakantie is altijd al een moment van herbronnen, met zo’n fantastische ervaring nog eens extra!

15170964_1288637904529536_5765848207803395384_n

 

 

Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *